04 sep 2018

5 tips til en skarpere profil

TIRSDAGSTRICKS

Hvordan ser du ud på de sociale medier? Vol. 1

Forestil dig det her: Du skal til et vigtigt møde med en potentiel kunde eller leverandør… En person, der kan have stor betydning for din forretning, dit netværk, din karriere eller din virksomhed… din F R E M T I D.
Dukker du så op i krøllet tøj og bagvendt hår? Eller har du lige gjort lidt ud af dig selv – med ren bluse og pudsede sko – så dem du møder, kan se at du er en person, man kan have ‘basal tillid’ til. Det sidste scenarie, regner jeg med… Selvfølgelig har du styr på det!
Den regel gælder også på de sociale medier – uanset om du er repræsenteret som person eller virksomhed. Her er tøjet og din tillidsvækkende fremtoning bare skiftet ud med dit profil billede/logo, dit cover, kvaliteten af dine opslag og aktiviteter – både i design, fremtoning, ordlyd og pixels. I dette indlæg får du lidt tips og tricks til profilbilledet.
1. Formatet
Er logoet (eller dit foto) optimeret til det kvadratiske format, som er fællesnævner for de fleste platforme?
Størrelserne er pt:
Facebook – 180 x 180 px (både for personlig og virksomhedsside)
Instagram – 110 x 110 px
Linked In – 400 x 400 px (både for personlig og virksomhedsside)
Youtube – 800 x 800 px
Pinterest – 160 x 160 px
Google+ – 250 x 250 px
Twitter – 400 x 400 px
2. Filtype
Har du grafik eller tekst i dit logo – så får du det bedste resultat hvis du arkiverer fra orginal-filen eller en højtopløselig fil til en png fil. Er det ren foto, du vil bruge som profilbillede – så er en jpg fil i orden.
Fælles for ovenstående gælder reglen om GIGO. (Garbage In – Garbage Out). Altså – dit grundmateriale skal være i orden*. Man kan ikke tage en lille fil og tvinge den op i størrelse – uden at det også kommer til at gå ud over kvaliteten. (*En højtopløselig fil er ca 300 dpi eller hvis det er grafik/tekst – lavet som vektoriseret fil).
3. Beskæring / Formatet II
Måske er dit logo forholdsvis rektangulært – og svært at få til at ligne noget, når det bliver mast ned i det kvadratiske format. Det kan løses på flere fine måder:
Enten kan man få lavet en version af logoet, der passer til visning på de sociale medier.
Alternativt kan det være effektfuldt at tage et element fra logoet og bruge det som profilbillede – fremfor at have et logo, som ikke rigtig kan ses eller læses…
Herunder et eksempel på begge dele.

4. Motivet
Hvis du ikke har dit logo som profilbillede, så har du nok et billede af dig selv. Er du konsulent, freelancer eller har en mindre virksomhed, sender det et troværdigt signal til dine kunder, når de ser det rigtige menneske bag profilen.
Hvis du bruger dine profiler både privat og professionelt, er det også vigtigt med et professionelt billede. Dine venner kender dig privat – og de kender dit private selv, med alle de sider du har – men dine kunder kender dig kun professionelt. Så hvis din profil skal kunne bruges både privat og professionelt, så vælg et professionelt profilbillede.
5. Dark horses…
Tag højde for at fx på instagram ligger profilbilledet i en cirkel – og kan komme til at beskære vigtige detaljer – fx logonavn…
Hvis der er tekst (fx i et logo) – er den så læsbar? Ellers så skær den fra og lad det grafiske element få pladsen – eller omvendt.
The devil is in the detail
Eller som jeg plejer at sige med lidt flere ord: Summen af detaljer: Omhu og fremtoning – er med til at definere hvordan du bliver opfattet af modtageren. Dit netværk, dine kunder, din målgruppe.
Så red håret, stryg skjorten og få styr på dit profilbillede på de sociale medier.