28 aug 2018

Biologi, design og franske pastiller

Kan du li’ billedet ovenover? Jeg er vild med det. Og jeg ved hvorfor – det handler om biologi. Design og biologi… det er der sådan lidt ‘pære / banan’ over de to, ik?
To ting der ikke umiddelbart smager af det samme.
Men faktisk er der rigtig mange fælles snitflader. For vores forhold til hvordan ting er designet (visuelt) og opfattet – har ofte afsæt i biologien. Eller nærmere bestemt – oppe i den go’e gamle forhistoriske hjerne (reptilhjernen og det limbiske system), hvis fornemmeste opgave er at sikre sig at vi kan overleve som mennesker – og som derfor afkoder omgivelserne for os 24/7.
Et helt banalt eksempel kan være kombinationen af farver – fx sort og gul. Ser du noget der er sort og gult i naturen – så ved du godt at du skal holde snitterne på afstand. Nogle dyr udnytter det endda også til at pynte sig med lånte fjer, og snyde fjender og rovdyr til at holde sig langt væk. 
Designer du noget med sort og gul – så er du ret sikker på at det får opmærksomhed… hvilket nok også er derfor at det er den foretrukne tilbuds-farve-kombination. Vi kan ikke lade være med at kigge.
I det hele taget er der kraftig sammenhæng mellem objekts egenskaber i den fysiske verden – og så opfattelsen af samme i design… fx skarpe objekter vs runde etc. (Gestalt-lovene spiller også ind her – men det er en anden og længere historie).
Derfor kan du også have det vigtigste budskab EVER – men hvis designets rammer ikke støtter op om det – så er der risiko for at det ikke bliver modtaget i sin fulde bredde. Hjernen har for svært ved at afkode. Helt ufrivilligt. Med mindre at man TVINGER den.
Og lad os være ærlige – der er ikke meget man tvinger sig selv til at læse/bruge opmærksomhed på theese days.
Vi bliver bombarderet med input uanset hvor vi kigger hen. I gadebilledet, på arbejdet, på forældreintra – og fra vores smartphone*. Vores hjerne knokler for at sortere i al den information, så vi kun gemmer det vigtigste
Den gode nyhed er at det også kan bruges positivt. Det lader til at selvsamme primitive hjerne elsker: Runde former, mængder (overflod), symmetri, struktur, gentagelse, (mønstre), lethed, luft og farver.
Det betyder ikke at alt skal designes, så det ligner en klovn i en pose med franske pastiller – det betyder bare at form og farve skal vælges med omhu.
Vores hjerne husker 65% bedre når et budskab er knyttet sammen med et visuelt udtryk, fordi det bearbejdes hurtigere og mere effektivt – ligesom det vækker stærkere følelser.   
Kort opsummeret: Visuelt design kan enten støtte eller modarbejde hvor godt et budskab bliver modtaget. Du konkurrerer med mange andre om kundernes vigtigste ressource; deres opmærksomhed og din placering i deres hukommelse.
Derfor er det vigtigt
Note: *Smartphone industrien og de sociale medier har luret ovenstående for længst. Det kan man bl.a. læse om i bogen ‘SLUK!’ af læge Imran Rashid – der giver en interessant, forståelig og yderst vedkommende indsigt i sammenhængen mellem hvordan vi som mennesker er kodet af basale fysiske (biologiske) og mentale behov (sociale motiver) – og hvordan det bliver udnyttet i teknologiske sammenhænge.
Der er også lidt nørderi at hente her – i denne fine TED Talk: https://www.ted.com/talks/ingrid_fetell_lee_where_joy_hides_and_how_to_find_it#t-265157