Grafiker med holdning, kant og format

Godt grafisk design handler ikke kun om æstetik og visuelle virkemidler
- en dygtig grafiker kan hjælpe med meget mere end bare form, font og farve...
Få en velment verbal kindhest om mit 'WHY':

Kan man lige ‘trylle’ lidt selv med markedsføringen og så bruge det – for det er jo ikke ligefrem ‘raketvidenskab’ at lave et logo, salgsmateriale, en plakat, en bog eller et webbanner…?
Kan alle grafikere ikke nogenlunde det samme – så man kan bruge den billigste og få det samme?
Nej. Og nej.
Der er mange måder at være grafiker på … For at jeg kan løse en opgave på bedst mulig vis, forholder jeg mig altid til emnet, indholdet, målgruppen og en hel masse andet – ellers kommer min faglige viden og tilgang til kommunikation simpelthen ikke til sin ret. Mit kald er at formidle – eller rettere at hjælpe andre med at få deres budskaber: Set, hørt, forstået og husket…

Den øverste del af isbjerget er afklaring af de grundlæggende ting som: Form, farvevalg, font og skriftsnit, billedestil… De øvrige elementer ‘man’ bør kende svaret på, før man sætter sig bag skærmen er bl.a.: Budskab, målgruppe, stil og tone, læsbarhed, genkendelighed, billedestil.
Et par af dem er åbenlyse og konkrete og andre taler subtilt til underbevidstheden – men dér, hvor det der virkelig rykker, er når man kombinerer dem på den rigtige måde!
Nå ja… pyt – det er vel ikke SÅ vigtigt…? Man skal jo ikke skue hunden på hårene?
Jo. Og jo.
I bedste fald, har du spildt din tid og dine penge, hvis ikke du har forholdt dig bare til en del af ovenstående, sidst du markedsførte din virksomhed eller dig selv. I værste fald, risikerer du at blive opfattet som en amatør, der ikke tager sin egen virksomhed og kunder alvorligt – eller du misser det benhårde slag om opmærksomhed, genkendelse og i sidste ende: Loyalitet, troværdighed og salg.

Både proces, strategi og det færdige resultat er det der driver mig og altså ikke kun det visuelle og kreative – selvom jeg elsker at nørde igennem med typografi, farvebiblioteker og stilarter.
3 linier … 30 eller 300 sider – for mig handler opgaven om det samme: At skabe overblik, sammenhæng og en rød tråd, så det budskab, der skal ud i verden har de bedste vilkår i den endeløse strøm af information, der bombarderer os.
En uddybning af de områder jeg forholder mig til som din grafiker gennemgåes herunder: