Design med holdning, kant og format

Grafisk design handler ikke kun om æstetik og visuelle virkemidler - et godt bureau kan hjælpe med meget mere end bare form, font og farve. Få en velment verbal kindhest om vores 'WHY and HOW':

Kan man lige ‘trylle’ lidt selv med markedsføringen og så bruge det – for det er jo ikke ligefrem ‘raketvidenskab’ at lave et logo, salgsmateriale, en plakat, en bog eller et webbanner…?
Kan alle grafikere ikke nogenlunde det samme – så man kan bruge den billigste og få det samme?
Nej. Og nej.
Der er mange måder at være grafiker på … For at vi kan løse en opgave på bedst mulig vis, forholder vi os  altid til emnet, indholdet, målgruppen og en hel masse andet – ellers kommer vores faglige viden og tilgang til kommunikation simpelthen ikke til sin ret. Vores kald er at formidle – eller rettere at hjælpe andre med at få deres budskaber: Set, hørt, forstået og husket…

Den øverste del af isbjerget er afklaring af de grundlæggende ting som: Form, farvevalg, font og skriftsnit, billedestil… De øvrige elementer ‘man’ bør kende svaret på, før man sætter sig bag skærmen er bl.a.: Budskab, målgruppe, stil og tone, læsbarhed, genkendelighed, billedestil.
Et par af dem er åbenlyse og konkrete og andre taler subtilt til underbevidstheden – men dér, hvor det der virkelig rykker, er når man kombinerer dem på den rigtige måde!
Nå ja… pyt – det er vel ikke SÅ vigtigt…? Man skal jo ikke skue hunden på hårene?
Jo. Og jo.
I bedste fald, har du spildt din tid og dine penge, hvis ikke du har forholdt dig bare til en del af ovenstående, sidst du markedsførte din virksomhed eller dig selv. I værste fald, risikerer du at blive opfattet som en amatør, der ikke tager sin egen virksomhed og kunder alvorligt – eller du misser det benhårde slag om opmærksomhed, genkendelse og i sidste ende: Loyalitet, troværdighed og salg.
Vi har udviklet DIP modellen, for at understrege at både design, indhold, strategi og det færdige resultat er det der sikrer det gode projekt og det der driver os – og altså ikke KUN det visuelle og kreative – selvom vi ubetinget elsker at nørde igennem med typografi, farvebiblioteker og stilarter.
3 linier … 30 eller 300 sider – for mig handler opgaven om det samme: At skabe overblik, sammenhæng og en rød tråd, så det budskab, der skal ud i verden har de bedste vilkår i den endeløse strøm af information, der bombarderer os.

En uddybning af de områder vi forholder os til i DIP modellen gennemgåes herunder: